Tapasztalataim alapján a legtöbb vállalkozó nincsen tisztában egy weboldal elkészítésének menetével. Természetesen ezzel semmi probléma, hiszen nem ezzel foglalkoznak, nem ez a dolguk. Szeretnék egy kis segítséget nyújtani számodra, ha éppen weboldal készítés előtt állsz, függetlenül attól, hogy magad szeretnéd megvalósítani, vagy kivitelezőt bízol meg vele.

Milyen célt kell támogatnia a weboldaladnak


El kell döntened, hogy mit vársz el a weboldaladtól. Vállalkozásod számára szeretnél egy bemutatkozó oldalt, amivel érdeklődőket gyűjthetsz, esetleg termékkatalógust, vagy szeretnéd termékeidet értékesíteni? Ezeket fontos tisztáznod már az elején.

Tárhely és domain név


A domain név megválasztásának érdemes időt szentelned. Egyszerű választásként lehet a vállalkozásod neve, de kapcsolódhat szolgáltatásodhoz vagy termékedhez, esetleg tartalmazhatja a helyiségnevet is, ha egy üzletről van szó. A lényeg, hogy könnyen megjegyezhető legyen! Amikor látja egy potenciális ügyfél a hirdetésed, ne legyen számára nagy feladat annak megjegyzése. A tárhely kiválasztásánál nagyon fontos, hogy már ismerd a weboldalad célját és meg tudd határozni a látogatóid körülbelüli számát. Egy alacsony vagy közepes forgalmú céges bemutatkozó weboldalhoz rendszerint elégséges egy kisebb csomag, ami 1-2GB tárhelyet biztosít. Ezzel szemben a webáruházaknak nem csak nagyobb tárhelyre van szüksége, függően a termékek számától, de nagyobb erőforrásokra is. Az adatbázis terheltsége jelentősen nagyobb, mint egy egyszerű weboldalnál, ezért érdemes már az elején olyan csomagot választani, ahol magasabb a memória limit és a processzor sebesség, valamint az egyidejű folyamatok száma is. Szerencsére, ha nem választottál megfelelően, vagy kinőtted, lehetőséged van magasabb csomagra váltani. Végül de nem utolsó sorban ki kell választanod egy szolgáltatót, akitől a domaint és a tárhelyet veszed, bérled. Nagyon fontos, hogy ne kizárólag anyagi szempontok alapján hozd meg a döntésed, mert nagy árat fizethetsz ezért. Nagyon fontos, hogy elérhető legyen ingyenes SSL, és megfelelő teljesítmény. Sok olcsóbb szolgáltató azért tud látszólag jobb árakat nyújtani, mert egy szerverről több ügyfelet szolgál ki, mint amennyit szabad lenne. Ennek hatására egy lassú weboldalad vagy webáruházad lesz, ami bevételkiesést fog eredményezni.

Funkciók


Meg kell határoznod, hogy milyen funkciókat vársz el a weboldaltól vagy webáruházadtól. Ilyen funkciók például a kapcsolati űrlap, ami minden rendszeren elérhető, de mégis fontos feljegyeznünk, esetleg hírlevél feliratkozást is szeretnél. Webáruházaknál bankkártyás fizetés, külső rendszerekkel való integráció (készletkezelés, számlázás) és bármi, amire szükséged lehet, nem csak az elején, de későbbi fejlesztésként is felmerülhet. Ezen funkciók ismeretében lehet kiválasztani a működtető rendszert, ami lehet egy kedvelt CMS (WordPress, Joomla) vagy webáruház motor (Prestashop, Opencart), esetleg egyedi fejlesztés, vagy ezek kombinációi.

Menüpontok és szövegek


Szükséges eldöntened, hogy milyen oldalakból fog állni weboldalad és ezen milyen tartalom lesz elérhető. Sokan esnek abba a hibába, hogy szeretnének rengeteg aloldalt, hogy lehessen hova kattintgatni, de abba nem gondolnak bele, hogy ezeket az oldalakat meg is kell tölteni tartalommal. Az elején elég, ha csupán címszavakban, de leírod, hogy milyen információkat szeretnél átadni, ezeket milyen terjedelemben tudod kifejteni, és ezek alapján könnyen meghatározhatod a menüpontok felépítését. Amennyiben nem erősséged a szövegírás, érdemes szövegíró segítségét igénybe venned.

Színek, elrendezés, dizájn


Abban az esetben, ha már rendelkezésre áll a weboldal szövegezése, sokkal könnyebb dolgod lesz a dizájn tekintetében, akár saját magad csinálod, akár grafikus / dizájner segítségét veszed igénybe. Sok felesleges körtől kíméled meg magad, ha tudod, adott blokkba mennyi szöveg fog kerülni. A színek kiválasztásánál érdemes figyelembe venned a vállalkozásod színeit, a logód színét, mindezt úgy, hogy ne menjen a használhatóság rovására. A megjelenésnek teljes mértékben támogatnia kell a felhasználói élményt, nem lehet egyiket a másik alá rendelni. A megfelelő színek kiválasztásához nagy segítséget adhatnak olyan eszközök, mint például az Adobe ingyenes eszköze, ami többek között egy kiválasztott szín komplementereit adja vissza. Bizonyára legalább egy szín van a fejedbe, ehhez olyan kiegészítő színeket érdemes választani, amik egymással összhangban vannak, így egy egységes megjelenésű dizájnnal büszkélkedhet majd weboldalad.

Képek


Önmagába a dizájn és a szöveg mit sem ér, megfelelő minőségű képek nélkül. A legjobb megoldás, ha vannak saját fotók, de ezeket csak és kizárólag abban az esetben használd, ha minőségük megfelelő. Amennyiben ilyen nem áll rendelkezésedre, rengeteg ingyenes vagy fizetős stock fotó oldal létezik, mint például a freepik, pixabay vagy Unsplash. Természetesen ebben az esetben megvan a lehetősége, hogy a kiválasztott kép más weboldalon vagy webáruházban is visszaköszön. Mérlegeld, hogy számodra milyen megoldás az optimális, de mindig törekedj a jogtiszta megoldások használatára!

Jogi szövegek GDPR


A GDPR, magyarul az általános adatvédelmi rendelet, 2018. május 25.-én lépett hatályba. Ennek fontosságát nem érdemes félvállról venned, még akkor sem, ha csupán egy bemutatkozó oldala van vállalkozásodnak. Emlékezz vissza a funkciók meghatározásánál, említettem a kapcsolati űrlapot. Ez az a pont, ahol már szükségessé vált számodra is egy adatvédelmi szabályzat. Abban az esetben, ha webáruházat szeretnél üzemeltetni, ezen felül szükséged lesz még egy ÁSZF-re azaz Általános szerződési feltételek -re is.

Természetesen ezek csak az előkészületek lépései, ezután következik a tényleges megvalósítás folyamata. Remélem segítségedre lesz ez a kis útmutató, függetlenül attól, hogy magad szeretnéd elkészíteni weboldalad vagy webáruházadat, esetleg kivitelezővel csináltatod. Mindenféleképpen érdemes belevágnod, hiszen ma már minden vállalkozásnak szüksége van az online jelenlétre. Amennyiben úgy gondolod, hogy segítségedre lehetek, bátran lépj kapcsolatba velem!

Fotó: freepik.com